Geschiedenis

De scheepswerf in Wartena is al jaren in bezit van de familie Bijlsma. Het is allemaal begonnen toen de twee broers Bijlsma een terrein kochten in Wartena in 1880. Later heeft een van de twee broers het terrein doorgegeven aan zijn zoon, Gerben Bijlsma. Toen hij 28 jaar oud was, heeft hij het familiebedrijf Bijlsma Wartena opgericht in het jaar 1903. Hij kocht gereedschap voor de bouw van schepen en stalen vaartuigen en zijn eerste project zou een roeiboot zijn. Na dit project heeft het bedrijf in 1906 haar eerste ‘skutsje’ gebouwd. Naarmate de jaren vorderden heeft hij een groter terrein aangekocht waar hij ook reparatiewerkzaamheden kon verrichten.

Het bedrijf groeide, hoewel er tijdens de oorlogsjaren weinig orders waren voor nieuwe schepen. Pas na de capitulatie van de Duiters in 1918 zou er weer een opleving zijn in de scheepsbouwindustrie. Tijdens de opvolgende jaren zou het bedrijf significant groeien en in 1937 heeft Bijlsma Wartena het contract getekend voor de bouw van een vrachtschip van 370 ton.

The first air photo of the shipyard was taken in 1951. There is a tug under construction.

De eerste luchtfoto van de scheepswerf is gemaakt in 1951. Hier wordt er een sleepboot gebouwd.

The forepart of the "Al Sultana", a coaster with a Arabic destination during the grand opening of the new hall. The guests enjoyed the moment when the ship left the hall.

Het voorschip van de “Al Sultana”, een coaster met Arabische bestemming, staat nog in de nieuwe hal als deze in 1974 feestelijk wordt geopend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In 1952 werd door een aantal scheepsbouwbedrijven in Groningen en Friesland de vereniging Combination Northern Shipbuilders (Conoship) opgericht, waarvan ook Scheepswerf Bijlsma lid werd. Het doel van deze vereniging was gezamenlijk de exportmarkt te bewerken en buitenlandse opdrachten te verwerven. Dit resulteerde in het binnenhalen van grote orders zoals drie binnenlandse vaartuigen van 1400 ton voor Duitsland en twee coasters van 900 ton voor Engelse rederijen.

Later werd het bedrijf overgedragen aan Gerben Bijlsma. Ook zijn zonen deden hun intrede in het bedrijf, waarmee de familietraditie werd voortgezet. Ze waren overtuigd dat na de recessie in 1987 betere tijden zouden komen. Het herstel van het bedrijf gebeurde sneller dan verwacht en diverse orders werden geboekt voor drie coasters, elk met een gewicht van 4000 ton. In de komende jaren zouden diverse schepen worden gebouwd zoals coasters en passagiersschepen.

After the construction of the new hall in the seventies , the ships could be built inside. The back part first, than the front of the ship. On this picture the back part of a coaster leaves the hall.

In de jaren zeventig werd een grote scheepshal gebouwd waarin een schip in gedeelten overdekt kon worden gebouwd. Op deze foto verlaat het achterschip van een coaster de nieuwe hal.

Boat launch of de Sier on the first of Oktober, 1994. This passenger ship brings people from the mainland to the island Ameland

De tewaterlating van de Sier op 1 oktober 1994. Deze veerboot brengt passagiers en voertuigen van het vasteland naar Ameland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vanaf 2003 is Tjeerd Wiebe Bijlsma zijn eigen koers gaan varen. Vandaag de dag is Bijlsma Wartena een modern geoutilleerd bedrijf te Wartena waar nieuw-, casco-, en verbouw plaatsvindt.

Bron

Bijlsma, W., & A.G.Bijlsma. (1993). Van roeiboot tot coaster. Wartena.

 

© 2017 - Bijlsma Wartena bijlsmaconstructies.nl Cookies